طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار جدیدترین نمونه های موجود در فضای مجازی

طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار اگرچه آموزش طرح تعالی مدیریت و پرورش در شکل گیری و پیشرفت و تغیرات و تحولات علمی-فرهنگی-اجتماعی-اقتصادی و سیاسی نقش انکار ناپذیری دارد.

تاثیرات طرح تعالی

خود نیز ازاین تحولات متاثر شده و برای حفظ نقش ممتاز و بی بدیل نیازمند تحول میباشد.ان چنان که درسند تحول بنیادین برای تحول متوازن-پایدار و متناسب با نیاز ها مجموعه مولفه های اصلی نظام آموزشی به صورت نظام گرا –تحت عنوان زیر نظام های برنامه درسی –تریبت معلم و تامین منابع انسانی-راهبری و مدیریت –تامین و تخصیص منابع مالی-تامین فضا-تجهیزات و فن اوری –پژوهش و ارزشیابی مورد توجه قرار گرفنه است.زیر نظام مدیریت و رهبری در سطوح مختلف آموزش طرح تعالی مدیریت و پرورش همواره و به انحاء روش های مختلف مورد نوجه بوده است.

بهترین شیوه های اجرایی طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار

زیرا این زیرنظام مسئولیت راهبری و مدیریت سایر زیرنظام ها را برعهده دارد.مدیریت مدارس سطحی از مدیریت و رهبری است .برای هدایت برنامه ها –فعالیت ها و تلاش های جمعی در جهت ارمان ها –اهداف راهبردها و سیاست های آموزش طرح تعالی مدیریت و پرورش تلاش می نمایند.درصورتی که مدیریت مدارس نقش و وظیفه خود را در اهداف فراینده های آموزشی و پرورشی به درستی ایفا نمایند –مدرسه به کانون تربیت محله تبدیل شده و شرایط برای تحقق اهداف آموزش طرح تعالی مدیریت و پرورش فراهم شود.

مدیریت اجرای طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار

موفقیت هرنهاد یا سازمانی تاحدود زیادی به کارایی و اثر بخشی مدیریت و رهبری ان بستگی دارد.سازمانهای آموزشی از جمله نظام های اجتماعی هستند که مسولیت دارند ازطریق تعامل سازنده با محیط پیرامونی و بهره گیری از منابع انسانی مادی و مالی زمینه تربیت دانش اموزان را فراهم نمایند.مدیریت این سازمانها به دلیل حساسیت و ظرافت فرایند تربیت از پیچیدگی بیشتری در مقایسه با سایر مدریت ها برخوردار است.بنابراین نقش مدریت در تحقق اهداف نظاک های آموزشی ممتاز و بی بدیل میباشند .

برنامه ریزی طرح تعالی مدیریت

فرایند منظم شناسایی محدودیت ها و نیازهای براورده نشده –برسی منابع موجود برای براوردن این نیاز ها تعیین اولوویت اهداف بطور واقع بینانه و عملی و عبارت است از تعیین اهداف و تدارک فعالیت ها –امکانات و وسایل برای تحقق اهداف لذا داشتن طرح و برنامه کارهفتگی –ماهانه و سالانه از وظایف مهم یک مدیر موفق آموزشی است.برنامه ریزی طرح تعالی مدیریت و طراحی و نقشه کشیدن برای نیل به هدف ها و تفکر قبل از عمل است.

آموزش طرح تعالی مدیریت در مدارس

آموزش طرح تعالی مدیریت و یادگیری عبارت است ازپیش بینی برنامه ها و فعالیت های مناسب یادگیری و ایجاد شرایط به منظور اشتغال دانش اموزان در ان برنامه ها و فعالیت ها به گونه ای که تغییرات مورد نظر براساس اهداف-برنامه های درسی و محتواهای یادگیری در رفتار انان ایجاد شده و به توسعه توانمندی و ظرفیت های شناختی –نگرشی و مهارتی منجر گردد.

فعالیت های فوق برنامه در طرح تعالی مدیریت

مجموعه فعالیت های سازمان یافته وپیش بینی شده ای که افزون بربرنامه های رسمی و پرورش به منظور تعمیق و گسترش یادگیری –رشد –تعادلی و شکوفایی استعداد ها-خلاقیت ها و بالاخره مشارکت ازادانه دانش اموزان داوطلب در فعالیت های اجتماعی و امادگی ان ها برای ورود به زندگی مسالمت امیز اجتماعی –تحت نظر مسئولان مدارس در داخل و خارج از مدرسه ارائه میشود.

فعالیت های فوق برنامه

فعالیت هایی است که به منظور غنای فرایند یاددهی و یادگیری –هم راستا با محتوای کتاب های درسی توسط معلک با مربی پیش بینی میشود تا فرصت های یادگیری بهتر با نیاز ها و اقتضائات مدرسه و کلاس برای تحقق اهداف آموزش طرح تعالی مدیریت و پرورش درساخت های مختلف تعلیم و تربیت برای دانش اموزان فراهم گردد.در خصوص فعالیت های مذکور ایین نامه مصوب جلسه ۶۲۰ مورخ ۷۷/۲/۳/ مبنی بر ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه در مدارس دولتی مورد تاکید است.مشارکت:درگیرکردن و دخالت دادن نمامی منابع انسانی مدرسه ازنظر ذهنی –عاطفی و عملی درتصمیم گیری ها و واگذاری مسولیت به انان در انجام امور و همچنین زمینه سازی برای تعامل سازنده و سازمان ها در پیشبرد اهداف.

نظارت در طرح تعالی مدیریت

فرایند بررسی میزان انطباق عملکرد با اهداف و شاخص های پیش بینی شده دربرنامه و فعالیت ها و ارائه بازخوردهای توانمندساز درجهت بهبود امور.

ارزیابی تعالی

فرایند گرداوری ترکیب و تفسیر اطلاعات برای سنجش و اندازه گیری رفتار و عملکرد درون سازمانی افراد براساس ملاک ها ضوابط و استاندارهای ازقبل پیش بینی شده و مقایسه نتایج حاصل از ان با ماموریت ها یا وظایف و تحلیل اثار اجرای برنامه ها به منظور شناسایی مشکلات –بهبود فرایند ها ارتقاء کیفیت فعالیت ها و … انجام میشود.

فرایند آموزش طرح تعالی مدیریت و یادگیری

مهم ترین ماموریت و وظیفه وزارت آموزش طرح تعالی مدیریت و پرورش فراهم اوردن زمینه های لازم جهت دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت اسلامی برای احاد جامعه است .آموزش طرح تعالی مدیریت قران کریم به منظور انس و ارتباط دائمی و بهره مندی مادام العمر از اموزه های حیات پخش ان-جایگاه یژه ای در نظام تعلیم و تربیت اسلامی دارد.توجه جدی به تربیت قرانی و نیز آموزش طرح تعالی مدیریت قران کریم در آموزش طرح تعالی مدیریت و پرورش همیشه و به ویژه درسال های اخیر از تاکیدات و مطالبات مقام معظم رهبری و مسوولان وزارت آموزش طرح تعالی مدیریت و پرورش بوده است.لذا طرح ارتقاء آموزش طرح تعالی مدیریت قران میتواند اولین و مهم ترین گام آموزش طرح تعالی مدیریت روخوانی قران کریم باشد.ضمنا قرائت روزانه و تدبر در ایات توسط کارکنان آموزش طرح تعالی مدیریتگاهی و بهره گیری از اموزه های ان در امر آموزش طرح تعالی مدیریت و پرورش میتواند زمینه ساز توسعه فرهنگی قرانی و تربیت قرانی دانش اموزان شود.

مستندات قانونی برنامه تعالی

منویات مقام معظم رهبری- مصوبات شورای عالی آموزش طرح تعالی مدیریت و پرورش- سند تحول بنیادین –سند برنامه درسی ملی-سند برنامه راهبردی معاونت آموزش طرح تعالی مدیریت کیفیت مدار-منشور توسعه فعالیت های قرانی –مصوبات کمیسیون آموزش طرح تعالی مدیریت عمومی قران

اهداف برنامه (کمی کیفی)

زمینه سازی برای تربیت قرانی دانش اموزان

ارتقای جایگاه مدرسه به کانون تربیتی محله و اعتلای فرهنگ و تربیت قرانی در ان

تقویت انس و علاقه به قران کریم و یادگیری ان در تمامی پایه ها

توانایی روخوانی قران به صورت شمرده و ارام از روی مصحف با رسم الخط آموزشی

اشنایی با قواعد ضروری روخوانی قران

فراگیری معانی برخی از کلامات ساده و عبارات کوتاه قران جهت تفکر در عبارات قرانی

پیش نیاز های اجرای برنامه تعالی

شرکت اموزگاران در دوره های آموزشی ارتقاء قران و تسلط ان ها بر روش تدریس-تهیه ملزمات (لوح های آموزشی و لوح های قرانی-مصحف کامل-کتب راهنمای معلم) رعایت مصوبات جلسه ۸۴۴ شورای عالی آموزش طرح تعالی مدیریت و پرورش با موضوع جدول برنامه هفتگی –جایگذاری درس قران درساعات اول یا دوم

منابع وسایل و تجهیزات مورد نیاز:

بسته آموزشی درس قران شامل مصحف قران با رسم الخط آموزشی –لوحه آموزش طرح تعالی مدیریت قران –کتاب گویا یا (نوار کاست –لوح فشرده)کتاب روش تدریس معلم –کتاب مبانی و روش آموزش طرح تعالی مدیریت قران دوره ی ابتدایی

نشانگر

اماری است درباره نظام آموزشی که وضعیت یک یا چند عامل را اشکار میکند.به عنوان مثال میتوان نمره های یک ازمون عملکرد دانش اموزان درسطح منطقه –تعداد دانش اموزان درهر کلاس و..را به عنوان نشانگر استفاده کرد.

وضعیت موجود

وضعیتی که از تحلیل عملکرد مدرسه در مردادماه قبل از شروع سال تحصیلی توسط مدیر مدرسه با مشارکت سایر عوامل انسانی انجام میشود.

وضعیت مورد انتظار

هدف گذاری که مدرسه برای دستیابی به ان صورت عدد –درصد و یا عبارت انجام می دهد.

نتایج دستائردها:نتایجی که مدرسه درپایان یک سال تحصیلی با اجرای روش های پیشبینی شده به انها دست یافته است.

برنامه ریزی طرح تعالی مدیریت برای اجرای تاثیرگذار شورای معلمان-شورای مدرسه و شورای دانش اموزان

اهمیت و ضرورت اجرای برنامه

امروزه عواملی چون بزرگ شدن سازمانها-پیچیدگی ساختار و فعالیت های انها –افزایش متغیرهای محیطی تاثیر گذار و ..مدیران را ناگذیر کرده است برای انجام بهتر وظایف و اداره موثر سازمان –از سایر اعضا کمک بگیرند.بدین منظور مدیران معمولا جلساتی را تشکیل میدهند و با هم فکری و تعامل درمورد موضوع های مطرح شده به تبادل اطلاعات میپردازند یا تصمیماتی را به صورت گروهی اتخاذ میکنند.تشکیل جلسات نه تنها منجر به تبادل اطلاعات و اتخاذ تصمیمات مطلوب میشود بلکه تا اندازه زیادی به بهبود ارتباطات و درک متقابل واحدهاهمدیگر نیز کمک می کند.

مستندات قانونی برنامه

سند تحول بنیادین آموزش طرح تعالی مدیریت و پرورش

اهداف برنامه(کمی –کیفی)

کیفیت خشی به آموزش طرح تعالی مدیریت-توسعه مهارت های حرفه ای معلمان

پیش نیاز های اجرای برنامه

مشخص نبودن اهداف و انتظارات از شورای معلمان –ایجاد محیط مناسب در سطح مدرسه.

فرایند اجرا

تدوین تقویم اجرایی جلسات براساس نیاز سنجی های انجام گرفنه

تقدیر از معلمان و مدیران مشارکت جووفعال

گنجاندن شاخص های در فرم ارزشیابی معلمان

توجه به نیاز ها و احساسات همکاران و بیان عواطف و احساسات مثبت نسبت به عملکرد انان

پوشش تحصیلی دانش اموزان لازم التعلیم دوره ابتدایی و جذب تارکین تحصیل

دسترسی کلیه افراد لازم التعلیم به آموزش طرح تعالی مدیریت های رسمی با کیفیت یکی از اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.علی رغم پیشرفت های به دست امده –کماکان تعدادی از کودکان گروه سنی ۶تا۱۱ سال در مدرسه حضورندارند و درصدی از دانش اموزان قبل از اتمام دوره ابتدایی ترک تحصیل میکنند.قوانین متعدد بر جذب و نگهداشت همه ی دانش اموزان و کودکان بازمانده از تحصیل دوره آموزش طرح تعالی مدیریت و پرورش ابتدایی تاکید دارد.براین اساس لازم است تا با بسیج همه امکانات و ظرفیت های مختلف فرهنگی –آموزشی-اقتصادی-سیاسی و اجتماعی اقدامات موثری برای جذب حداکثری دانش اموزان صورت پذیرد.

مستندات قانونی برنامه

قانون اساسی جمهوری اسلامی ابران –سند چشم انداز بیست ساله آموزش طرح تعالی مدیریت و پرورش –قوانین توسعه ای کشور-مصوبه ی ۵۹۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی-نقشه جامع علمی کشور – سند تحول بنیادین –تفاهم نامه وزارت آموزش طرح تعالی مدیریت و پرورش

اهداف برنامه (کمی و کیفی)

شناسایی-جذب-آموزش طرح تعالی مدیریت و نگهداشت همه ی کودکان لازم التعلیم دوره ی ابتدایی(۶تا۱۱)

شناسایی و جذب به موقع همه ی کودکان ۶سال واجد شرایط ثبت نام در کلاس اول ابتدایی و جلوگیری از بازماندگی از تحصیل جدید طی سالهای اتی

تسهیل فرایند شناسایی-جذب-آموزش طرح تعالی مدیریت و نگهداشت کودکان ۶سال واجد شرایط در کلاس اول ابتدایی با تعمیم دوره ی پیش دبستانی به ویزه درمناطق روستایی-عشایری-دوزبانه و حاشیه شهر

پیشگیری از ترک تحصیل دانش اموزان دوره ی ابتدایی

پیشنیاز های اجرای برنامه:

برسی موالید و میزان رشد ان در روستاها و پیش بینی امار دانش اموزان

برسی راهکارها و موانع پوشش تحصیلی دانش اموزان دوره ابتدایی

برسی راهکارهای و موانع پوشش تحصیلی دانش اموزان دوره پیش دبستانی

برسی راهکارها و موانع افزایش جذب دانش اموزان عشایر

شناسایی و جذب دانش اموزان بازمانده از تحصیل لازم التعلیم از طریق دهداری-شورای روستا و کسب اطلاعات از طریق دانش اموزان

جذب کودکان و دانش اموزان عشایر