درس پژوهی چگونگی اجرا و دانلود صدها نمونه کامل و آماده

درس پژوهی چگونگی اجرا و دانلود صدها نمونه کامل و آماده با فرمت ورد و قابل ویرایش در سایت روایت پژوهی معلمان

درس پژوهی و اهمیت و ضرورت

درس پژوهی باید به عنوان کیفیت بخشی در مدارس اجرا گردد.چون این طرح مدلی اثر بخش برای خلق محیط شوق انگیز برای یادگیری در مدرسه است و طراحی است اثر بخش برای پژوهش در مدرسه که از یکدیگر بیاموزند و بابازاندیشی در رفتارهای اموزشی خود قدمی مثبت بردارند و بیاموزند که برای یاد دادن و یادگرفتن به تولید دانش و محتوایی مناسب بپردازند.

مستندات درس پژوهی

اسناد به بند ۳-۴-۵-۶-۷-۸-۹ اهداف سند برنامه راهبردی –همچنین راهکار ۸راهبرد ۹ و راهبرد ۹ و راهکار ۲ راهبرد ۴ سند برنامه راهبردی معاونت اموزش ابتدایی و استناد به اهداف کلان ۳-۴-۷ و سند حتول بنیادین و راهکار ۷-۸ هدف عملیاتی ۵ سند تحول بنیادین و سند چشم انداز ۲۰ ساله ی نظام

اهداف برنامه (کمی و کیفی) درس پژوهی

درس پژوهی به گسترش فرهنگ یادگیری در مدارس یاری می رساند و محیطی را فراهم میسازد تا معلمان از یکدیگر بیاموزند-دانش حرفه ای را ارتقا دهند.دررفتار خود باز اندیشی کنند و در تحول مستمر اموزش مشارکت کنند.فرایند درس پژوهی به تغیر فرهنگ مدرسه کمک میکند و محیطی انعطاف پذیر برای دستیابی به یادگیری سازمانی را توسعه میبخشد-دراین فرایند معلمان در محیط شوق انگیز به بهسازی فرهنگ مدرسه کمک میکنند.ظرفیت خودرا برای تبدیل از نقش اموزگاران به یاد گیرنده و رهبری فرایند یادگیری تغیر می دهند .تولید دانش حرفه ای –گسترش فرهنگ یادگیری و رهبری از طریق توسعه مشارکت و باز اندیشی گروهی حاصل میشود.

پیش نیاز های اجرای برنامه درس پژوهی

  • ارسال شیوه نامه
  • برنامه ریزی جهت برگذاری کارگاه های اموزشی وپیزه ی کارشناسان
  • اجرای عملی در مناطق
  • اجرای عملی در استان

شناسایی وهدایت درس پژوهی (تدریس پژوهی)

طرح شناسایی و هدایت درس پژوهی به عنوان نخستین سند رسمی ماموریت بنیاد ملی نخبگان در حوزه ی دانش اموزی در تاریخ ۲۵/۱۱/۱۳۸۶به تصویب اعضای محترم هیت امنای بنیاد به ریاست رییس جمهور وقت رسیده و اخرین اصلاحات ان نیز در تاریخ ۷/۴/۱۳۹۱ تصویب شده است.براساس این مصوبه ماموریت طرح عبارت است از:کشف-شناسایی-جذب-هدایت و حمایت تحصیلی –تربیتی و معنوی صاحبان استعدادهای برتر از دئره های ابتدایی تا پایان دوره ای اموزش متوسطه و زمینه ساز برای استمرار حمایت ها در مراحل مختلف اموزش عالی .

مستندات قانونی برنامه درس پژوهی

سند تحول بنیادین اموزش و پرورش (بند ۱۶ از بیانیه ی ارزش ها – بیانیه ماموریت – بند ۳ از هدف های کلان-چشم انداز- راهکار ۳ در ذیل هدف عملیاتی ۲۱-هدف عملیاتی ۱۶-راهکار ۷ از هدف عملیاتی ۵)برنامه درسی ملی (بندهای ۱/۲/۱۸ و ۱/۲/۲۷/)

اهداف درس پژوهی

  • پرورش درس پژوهی و سرامد ایجاد زمین و ساز و کارهای مناسب برای رشد و بالندگی انان به عنوان سرمایه های خدادادی و ملی
  • ۲- تقویت و درونی کردم هویت دینی و ملی در واجدان استعدادهای برتر در دوره های تحصیلی مختلف اموزش عمومی به منظور احساس مسولیت برای ایفای نقش سازنده در اعتلای کشور.
  • حمایت تربیتی و معنوی دانش اموزان دارای بتر به منظور بهرمندی از توانمندی ها و قابلیت های ان ها در تعالی و پیشرفت کشور.

دستور العمل طرح تدریس پژوهی –گذراندن دوره ی ضمن خدمت توسط اموزگاران شروع برنامه در مناطق مجری توسط اداره ی استعداد های درخشان –مطالعه دقیق راهنمای معلم طرح تدریس پژوهی

منابع و وسایل تجهیزات مورد نیاز درس پژوهی

کتب تکمیلی در ارتباط با طرح تدریس پژوهی – راهنمای معلم طرح تدریس پژوهی

اموزش اداب مهارت های زندگی اسلامی

فرهنگ درس پژوهی

فرهنگ الگوی معنایی و منتقل شده در طول تاریخ است این مفهوم چارچوب وسیعی است که به کمک ان روابط پیچیده درون مدرسه بهتر نمود پیدا میکند.بهره گیری از مفاهیم فرهنگی و ترویج و احیای ارزشهای دینی در قالب ان مفاهیم میتواند به زندگی کودک غنای بیشتری بخشد و علاوه بر تقویت روحیه سازگاری و اجتماعی میتواند ره گشای وی در کلیه شئونات زندگی خصوصا در بزرگسالی باشد.

چشم انداز درس پژوهی

سند چشم انداز بیست ساله اموزش و پرورش سند راهبردی معاونت اموزش ابتدایی ساسیت های راهبردی ستادی و مصوبات مراجع استانی شاخص های تفاهم نامه وزارت متبوع.

نهادینه سازی درس پژوهی

  1. نهادینه سازی و تقویت همکاری مدرسه با مراکز فرهنگی و علمی و محله به ویژه مسجد و کانون های مذهبی ۲-ایجاد شبکه ای از محیط های یادگیری مانند اردوگاه ها-خانه های فرهنگ-نمایشگاه ها و ..
  2. تقویت مهارت های زندگی در والدین از طریق برگزاری انجمن اولیا و مربیان و اموزش خانواده
  • نهادینه سازی مسائل فرهنگی در میان دانش اموزان و انتقال این مفاهیم به جامعه .
  1. پیش نیازهای اجرای برنامه :
  2. تهبه دستور العمل و کتاب های راهنمای طرح کرامت
  3. تسلط مدیر –معاونین و اموزگاران برنحوه اجرای طرح کرامت

منابع و وسایل و تجهیزات مورد نیاز:

کتب راهنما یا لوح های فشرده اموزشی

کیفیت بخشی به کارگاه های اموزشی

اهمیت و ضرورت اجرای برنامه:

به منظور ارتقاء بنیه علمی دوره ابتدایی و اشنایی با اخرین روش های نوین تدریس برگذاری کلاس های کارگاهی ضروری به نظر می رسد به این مناطق تابعه با درنظر گرفتن کارگاه های متعدد اموزشی معلمان را با اخرین یافته های علمی اشنا خواهند نمود.

اهداف کلی و جزئی در درس پژوهی

هدف کلی:کیفیت بخشی به فرایند یاد دهی-یادگیری

هدف کیفی:کیفیت بخشی به اموزش های دوره ابتدایی-ارتقاء مهارت های حرفه ای معلمان-رفع مشکلات اموزشی معلمان درارتباط با کلاس های چند پایه و …بهبود روش ها

هدف کمی:شرکت ۱۰۰درصد معلمان دوره ابتدایی هر نفر ۶۰ساعت کارگاه

پیش نیاز های کلی اجرای درس پژوهی

نیاز سنجی کارگاه ها از معلمان

فرایند اجرا:

  • ارسال شیوه نامه
  • برنامه ریزی جهت برگذاری کارگاه اموزشی ب ویژه کارشناسان
  • اجرای عملی درمانطق
  • اجرای عملی در استان

ترویج فرهنگ درس پژوهی

کتب آموزش تدریس پژوهی به عنوان یکی از منابع اطلاعاتی که در زمینه های گوناگون و برای سطوح مختلف دانش اموزان و معلمان به طور پیوسته تهیه میگردد میتواند در بهبود جریان یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش اموزان موثر باشد .کتب آموزش تدریس پژوهی جایگزین معلم نیستند بلکه ابزاری اموزشی قدرتمند هستند که فضای معلم و محور را تعدیل و دانش اموزان را در اموزش خودشان سهیم میکنند.دراین مجلات اطلاعات مکمل-طرح درس-نمونه تدریس-پایگاه های اینترنتی و کتاب های مرتبط با موضوع مطرح شده در هر شماره مجله در اختیار معلم قرار میگیرد.استفاده از کتب آموزش تدریس پژوهی باعث افزایش یادگیری دانش اموزان میشود و سبب ایجاد ارتباط بین مطالب درسی و زندگی اجتماعی –عمق بخشیدن به یادگیری و علاقه به تحصیل میشود و دانش اموزای که همگام با مطالعه درسی به طور جدی به مطالعه کتاب های غیر درسی مورد تایید سازمان پژوهش و برنامه ریزی می پردازد دارای سطح فکر و اندیشه های وسیع میشود و ذهنش برای فراگیری فعال ترشده و گنجینه لغاتش کامل تر میشود و افق های جدیدی از یادگیری و تفکر پیش رویش بازمیگردد و امادگی وی برای یادگیری درس های مدرسه بیشتر میشود.

برنامه ریزی درس پژوهی

  1. کیفیت بخشی به اموزش های دوره ابتدایی و متوسطه
  2. ارتقاء مهارت های حرفه ای معلمان-توزیع منابع کمک اموزشی مناسب و مورد تایید سازمان پژوهش و برنامه ریزی و ..
  3. پوشش صدرصدی مجلات

ارسال به موقع شیوه نامه و دریافت به موقع امار عمومی و تخصصی

  1. دریافت شیوه نامه
  2. ارسال امار کتب آموزش تدریس پژوهی
  3. دریافت و توزیع مجلات عمومی و تخصصی رشد
  4. فرایندفعالیت های فوق برنامه-تربیت بدنی-سلامت پرورشی

عنوان برنامه های درس پژوهی

درواقع سال هاست که معلمان بصیر-متوجه این حقیقت شده اند که در کنار کودکان عادی –برخی کودکان بانیاز های ویژه مانند ناشنوا-نابینا-و اهسته گام نیز مشغول تحصیل در مدارس هستند که شناسایی و توجه به نیاز های اموزشی و عاطفی انان بسیار مهم و ضروری میباشد که درصورت توجه این قبیل کودکان نیز میتوانند به حداکثر توانایی های خود دست یابند.

سند تحویل بنیادین اموزش و پرورش

کاهش افت تحصیلی در مدارس و توجه خاص به بهبود وضعیت اموزشی مدارس

اطلاع رسانی و توجه همکاران اداری درباره وضعیت اجرای طرح

برگذاری دوره های ضمن خدمت و کارگاه های اموزشی ویژه معلمان

فرایند اجرای توجیه مدیران در درس پژوهی

  • توجبه مناسب مدیران مدارس ابتدایی
  • اطلاع رسانی مطلوب و طرح موضوع درجلسات شورای مدرسه – شورای اموزگاران- انجمن اولیا و مربیان – جلسات گروه های اموزشی
  • شناسایی دانش موزان دیر اموز نیازمند اموزش جبرانی با توجه به شناسنامه سلامت انان
  • تعمیر-تجهیز و زیباسازی اموزشی وورزشی ارتقاء وضعیت بهداشت مدرسه و تربیت بدنی
  • اموزش و یادگیری موثر توسط دانش اموزان نیازمند ایجاد محیطی زیبا-پاکیزه و غنی و توسط عوامل اجرایی مدارس میباشد.

نظر سند تحول بنیادین راجع به درس پژوهی

  • بند ۱۸ سند تحول بنیادین اموزش و پرورش
  • تجهیزات مدارس به فناوری های نوین اموزشی
  • زیباسازی مدارس
  • اجرای برنامه های تربیتی
  • اجرای طرح های فوق برنامه
  • نیازسنجی تهیه تجهیزات و طرح های فوق برنامه
  • تامین منابع مالی
  • فرایند مشارکت همکاران –اولیاءو دانش اموزان

دانلود فایل های درس پژوهی

تیم تخصصی روایت پژوهی معلمان در راستای دانلود درس پژوهی ابتدایی در خدمت فرهنگیان محترم می باشد و هر نمونه درس پژوهی که در ذهن معلمان باشد را به مرحله اجرا در می آورد.