سناریو و الگوی تدریس دانلود صدها نمونه فایل کامل و آماده

سناریو و الگوی تدریس دانلود صدها نمونه فایل کامل و آماده در روایت پژوهی معلمان در انتخاب روش تدریس اصولی وجود دارد که می توانند راهنمای معلمان باشند در این جا پاره ای از آنها ذکر می شوند

بهترین شیوه های سناریو و الگوی تدریس

  1. اصل رشد و آمادگی در سناریو و الگوی تدریس
  2. بدین معنی که در انتخاب روش بایستی سن ، استعداد ، توانایی و درک و فهم دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد.
  3. اصل رغبت در سناریو و الگوی تدریس: بدین مفهوم که انتخاب روس تدریس باید با توجه به علاقه رغبت دانش آموزان انتخاب گردد.
  4. اصل فعالیت در سناریو و الگوی تدریس : یعنی اینکه روش تدریس باید دانش آموزان را به تفکر ، همکاری ، کوشش و فعالیت ترغیب سازد .
  5. اصل راهنمایی در سناریو و الگوی تدریس : بدین معنی که در جریان تدریس بایستی دانش آموزان را از امور دانسته و آشنا به امور ندانسته و ناآشنا هدایت کرد .
  6. اصل موفقیت در سناریو و الگوی تدریس : بدین قرار که روش تدریس بایستی چنان انتخاب گردد که دانش آموزان احساس موفقیت کنند.
  7. اصل استفاده از حواس مختلف در سناریو و الگوی تدریس: بدین معنی که از حواس دانش آموزان در جریان تدریس استفاده به عمل آید تا امر یادگیری بسیار مؤثرتر ، مفیدتر و با دامتر باشد .
  8. اصل داشتن معلومات لازم و کافی در سناریو و الگوی تدریس: بدین معنی که معلم فاقد اطلاعات و بی بهره از هستی ، به قول معروف قادر نخواهد بود که هستی آفرین باشد .
  9. اصل تفاوتهای فردی در سناریو و الگوی تدریس: بدین مفهوم که به تفاوتهای فردی دانش آموزان از لحاظ استعداد ، فهم مطلب ، توانایی و سرعت یادگیری در تدوین هر مطلب یا موضوع باید توجه نمود .

انتخاب در سناریو و الگوی تدریس

رعایت در سناریو و الگوی تدریس فوق موجب می گردد که ۱٫ معلمان آفریننده تر ، مبتکرتر شده و با تغییر روشهای خود ، زمینه مناسبتری برای یادگیری دانش آموزان با استعدادهای گوناگون و متفاوت فراهم سازد ، ۲٫ به اقتضای هدفهای آموزشی و خصوصیات دانش آموزان از روشها و فنون متنوع آموزشی بهره گیرند و ۳٫ در ایجاد جاذبه کافی ، جلب توجه و برانگیختگی دانش آموزان به درس تواناتر گردند .

اصول در سناریو و الگوی تدریس

۱ . دانش آموزان در کلاس فعالتر و کوشاتر شوند ، ۲ . باشور شوق بیشتری سرگرم یادگیری گردند ، ۳٫ اطلاعات و مهارتهای لازم را سریعتر و عمیقتر کسب کنند و ۴ . به گونه ای خلاق ذهن خود را بکار انداخته و تواناتر در خدمت خلاقیت و نوآوریهای فردای کشور قرار گیرند .

استفاده از روشهای مناسب در سناریو و الگوی تدریس

مطلوب در ارائه درس نه تنها دانش آموزان را بر سر شوق و ذوق آورده و انگیزه یادگیری را در آنان تقویت می کند ، بلکه معلم را در تبدیل محیط کلاس به جامعه ای کوچک و دلپذیر قادر تر می سازد . در نتیجه ایجاد و پیشرفت و توسعه چنین محیطهایی است که حس کنجکاوی دانش آموزان برانگیخته شده ، ارتباط و همکاری دو جانبه معلم و دانش آموز افزایش یافته ، به تفاوتهای فردی نوجه خاصی معطوف گردیده و فعالیت های یادگیری دانش آموزان متنوعتر گشته و به امیال و استعدادهای آنان عنایت خاصی مبذول شده و دانش آموزان به تدریج به صورت افرادی متفکر، نقاد و تحلیل گر پرورش یافته و معلومات و مهارتهایی که کسب می کنند رابطه ای تنگاتنگ با زندگی واقعی آنان در اجتماع پیدا می کند .

بدون شک ، پرورش انسانهای متعادل ، آزاده ، آخر بین ، اندیشمند ، خیال ورز، خیر خواه ، دانش پژوه، زیبایی دوست ، سنت شناس ، گزینش گر ، نوعی پرور و نوع گرا سرلوحه هدفهای آموزش و پرورش مترقی و فردانگر است (سرامی ،۱۳۷۱، ص۴۱۱).

از خواننده انتظار می رود پس از مطالعه در سناریو و الگوی تدریس

  1. انواع مختلف در سناریو و الگوی تدریس مرسوم تدریس را نام ببرد.
  2. فنون مؤثر در در سناریو و الگوی تدریس سخنرانی را بیان نماید.
  3. شیوه های بر انگیختن کنجکاوی دانش آموزان را در روش سخنرانی بیان کند .
  4. موارد مناسب استفاده از در سناریو و الگوی تدریس سخنرانی را بازگو نماید.
  5. محاسن و معایب در سناریو و الگوی تدریس سخنرانی را بیان نماید .
  6. در سناریو و الگوی تدریس بازگویی را معرفی نماید .
  7. هدفهای استفاده از روش بازگویی را ذکر نماید .
  8. محاسن و معایب روش بازگویی را بیان نماید .
  9. محاسن و معایب استفاده از پروژه را بیان نماید .
  10. روش نمایشی را تعریف نموده برای آن مثالی بیاورید .
  11. محاسن و معایب در سناریو و الگوی تدریس پروژه را بیان نماید .
  12. روش آزمایشی را معرفی نموده و موارد استفاده از آنرا بیان نماید .
  13. نکات مهمی را که در در سناریو و الگوی تدریس گردش علمی لازم است رعایت شود ، بیان نماید .
  14. محاسن روش بحثی (مبتنی بر بحث ) را ذکر نماید .

روشها در سناریو و الگوی تدریس

  1. علل ایجاد تغییر و به وجود آمدن فنون و روشهای تدریس را بیان نماید.
  2. دلایل رشد الگوهای فردی تدریس را بیان نماید .
  3. بانی روش دالتون و فلسفه آنرا ذکر نماید .
  4. سنین مناسب برای استفاده از روش دالتون را ذکر نموده و اصول آنرا بیان نماید .
  5. فوائد روش دالتون را بیان نموده ، معایب آنرا بیان کند .
  6. اصول روش مونته سوری و انتقادهای وارده بر آنرا بیان کند .
  7. محاسن روش مونته سوری را بیان نماید .
  8. ویژگیهای روش دکرولی را بیان نماید .
  9. اصول روش دکرولی را ذکر نماید .
  10. اساس کار در طرح کلر را بیان نموده در مورد هریک مختصرأ توضیح دهد.

سناریو و الگوی تدریس در قرن نوزدهم

در اواخر قرن نوزدهم و به ویژه در اوایل قرن بیستم ، به سبب عواملی چون ۱٫ پیشرفت شایان توجه در مباحث روانشناسی و بهره گیری از یافته های آن به منظور درک بهتر از تعلیم و تربیت ، ۲٫ توجه و تلاش روز افزون دست اندرکاران تعلیم و تربیت و ۳٫ علاقمندی اشخاصی با تخصص در سایر رشته ها ، به خصوص علم پزشکی ، به تدریج تغییرات چشمگیر و فراوانی در روشهای تدریس ایجاد گردید . بررسی دیدگاهها و روشهای ارائه شده توسط صاحبنظران نشان می دهد که آنچه در آن در این روشها مورد تأیید قرار گرفته همانا یادگیری از طریق فعالیت ، کشف و پیگیری خود دانش آموز می باشد . به بیان دیگر ، در این روشها ، اعتقاد بر این است که یادگیری هنگامی به صورت صحیح انجام می پذیرد که دانش آموز شخصأ به فعالیت و جستجو و همچنین کشف مجهول و یا راه حل نهایی مسئله یا مشکل اقدام کند .

بهرنگی (۱۳۷۱) به نقل از بروس جویس و همکارانش در کتابی به نام الگوهای تدریس خاطرنشان می سازد که الگوهای تدریس ، به خصوص الگوهای فردی بر این اساس طرح و ایجاد شده اند که در تدریس از راهبردهایی استفاده شود که دانش آموزان به عنوان یک فرد رشد یابنده ، ظرفیت فکری خود را راستای اندیشیدن صریح و تفکر عاقلانه افزایش دهند . به علاه الگوهای تدریس فردی موجب می شوند که دانش آموز در فعالیتهای آموزشگاهی پیشرفت کرده و رشد اجتماعی خود را تقویت نموده و اعتماد به نفس خویش را افزایش دهد .

سناریو و الگوی تدریس فردی

در زمره روشهای فعال یادگیری محسوب شده و راه تحول اساسی در کیفیت تعلیم و تربیت متداول و دگرگون ساختن آن از معلم محوری به دانش آموز محوری را هموار کرده و اجتناب از تمرکز بر حفظیات را میسر می سازد .

همچنین الگوهای فردی تدریس با معطوف داشتن توجه دانش آموزان موجب افزایش هر چه بیشتر پیشرفت آنان در امر تحصیل می شوند . این نظر با بررسی های متعددی که روبوک، بوهلر، آسپی انجام داده اند حمایت می گردد . این محققان چنین بیان می کنند که دانش آموزان آن دسته از معلمانی که الوهای فردی را در تدریس به کار می گیرند ، از پیشرفت تحصیلی بیشتری برخوردار می باشند .

در زیر به چند روش جدید تدریس که مورد استفاده قرار گرفته ئ اثرات چشمگیری در فرایند یاددهی- یادگیری داشته اند، اشاره می گردد.

  1. روش دالتون

این روش توسط مربی معروف خانم پارکهرست در شهر دالتون به کار گرفته و به همین نام شهرت یافته است . (وکیلیان ،۱۳۶۷) روش دالتون که بر اساس فلسفه(اصالت کودک ) پایه گذاری گردیده است ، فعالیتهای مدرسه را با احتیاجات بدنی ، عقلی ، اجتماعی و عاطفی فراگیر هماهنگ و سازگار می کند . مربی در این روش ، دانش آموزان را برای ماده خاصی در کلاس جمع نمی کند ، بلکه آنان را برحسب تواناییهایشان به چند گروه تقسیم کرده و هر گروه را به فعالیت ویژه ای در زمان معینی تشویق می کند . به علاوه ، به آنان فرصت آزادی بحث و تحقیق داده و به مطالعه منابع گوناگون برمی انگیزد و صرفأ دو موارد لازم و ضروری به راهنمایی ایشان می پردازد .منظور چنین فعالیتهایی آن است که دانش آموزان از آغاز تحصیل به تلاشها و کوششهای شخصی روی آوردند تا در آینده افرادی کار آمده شده و میل همکاری میان ایشان تقویت گردد . به علاوه ، از آنجا که هر گروه متناسب با تواناییهای خود فعالیت می کند ، لذا حق کودکان پراستعداد و همچنین دانش آموزان ضعف پایمال نمی گردد.

روش دالتون که برای کودکان سنین هشت تا دوازده سالگی معمول گردیده ، در بیشتر مواد درسی آموزشگاهی قابل استفاده و اجرا می باشد. . از جمله اصولی که این روش بر پایه آنها مبتنی است ، می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. تشریک مساعی دانش آموزان با معلم به منظور ایجاد عادت و تحقیق فردی و شخصی ئ همچنین استقلال در اندیشه ؛
  2. کاهش قابل ذکر استفاده از روشهای تلقینی یا گفتاری ؛
  3. تبدیل کلاس درس به آزمایشگاه به منظور کمک به دانش آموزان که شخصأ به تجزیه و خود آموزی روی آورند ؛
  4. اندیشه درباره حقایق بیش از اندیشه در مورد ظواهر ؛
  5. ایجاد ارتباط و پیوستگی بین افکار و تجارب به منظور سهولت در یادآوری آنها ؛
  6. آزاد گذاشتن دانش آموزان به منظور دستیابی به نتایج مطلوب به صورت فردی و شخصی و عدم دخالت در امور جز به هنگام ضرورت ؛
  7. ایجاد عادت به مطالعه تحلیلی در کودکان ؛
  8. رعایت کامل تفاوت فردی به این منظور که هر دانش آموزمتناسب با میزان سطح علمی و عقلی خود با گروه مناسبی فعالیت و همکاری کند .

فواید روش دالتون

در این روش ، دانش آموز شخصأ فعالیت می کند و نیروی عقلی خود را به طور کامل یه کار انداخته و درنتیجه اعتماد به نفس پیدا کرده و قادر می گردد که شخصأ به حل مسائل و مشکلات پرداخته و از آنها نهراسد.

همچنین عادت مطالعه ی منظم و نحوه ی یادداشت برداری علمی در دانش آموز ایجاد گشته و از همان ابتدا راه و روش انجام تحقیق و پژوهش را به درستی یاد می گیرد . به علاوه ، تشویق و ترغیب صحیح دانش آموز سبب خواهد شد تا وی نه تنها در مدرسه بلکه در زندگی نیز شخص موفقی گردد.

افزون بر این ، روش دالتون ارتباط میان معلم و دانش آموزان را افزایش داده و موجب تقویت میل اجتماعی در آنان می گردد. همچنین دانش آموزان می توانند مسئولیت پذیرفته و برای کار احترام قایل گشته و به قول و قرارهای خود وفا کنند.

برخی از دست اندرکاران به محدودیتهای در این روش به قرار زیر اشاره کرده اند :

  1. کودک را خسته می سازد .
  2. تنها معلم بسیار قوی و تربیت شده می تواند آن را به نحو مطلوب در کلاس خود به کار بندد.
  3. گاه دانش آموزان را به رقابت غیر سازنده بر می انگیزد .

شواهد نشان می دهد اگر چنانچه معلم واقعأ این روش را بفهمد و آن را به طور صحیح به کار بندد ، می تواند به سهولت نقطه ضعف های این روش را برطرف سازد.

 

دانلود فایل های سناریو و الگوی تدریس

روایت پژوهی معلمان برای رفاه شما فرهنگیان گرامی سعی کرده است هزاران نمونه فایل سناریو و الگوی تدریس را آماده کرده و در دسترس شما قرار دهد . برای دانلود هر کدام از فایل های زیر روی آن کلیک کرده و به صفحه مورد نظرتان بروید.