ارزشیابی کیفی و توصیفی کاملترین نمونه های موجود در فضای مجازی

ارزشیابی کیفی و توصیفی کاملترین نمونه های موجود در فضای مجازی تهیه شده در روایت پژوهی معلمان

ارزشیابی کیفی و توصیفی کاملترین نمونه های موجود در فضای مجازی با فرمت ورد و قابل ویرایش بهترین و جدید ترین نمونه های موجود در سراسر وب

ارزشیابی کیفی و توصیفی و اهمیت آن

درسال های اخیرشاهد رویکردهای نوینی در آموزش ارزشیابی کیفی و توصیفی و فرایند یاددهی-یادگیری بوده ایم.اهداف آموزشی بارها مورد تجدید نظر قرار گرفته و براساس نیاز ها و چالش های موجود در جوامع تغیر یافته است.همچنین شهروندان اینده میبایست توانمندی ها و نگرش های خاص خود را داشته باشند.ازاین رو در فرایند آموزشی و چرخه ارزشیابی کیفی و توصیفی این ارزشیابی و امتحان است که خیلی زودتر می بایست دست خوش تغیر شود.چراکه یکی از عوامل مهم جهت دهنده به تدریس و محتوای آموزشی ارزشیابی کیفی و توصیفی است.درحال حاضر در مدارس از ارزشیابی کیفی و توصیفی جهت این امر استفاده میشود. ارزشیابی کیفی و توصیفی شیوه ای از ارزشیابی تحصیلی تربیتی است که اطلاعات لازم و معتبر و مستند برای شناخت دقیق و همه جانبه فراگیران در ابعاد مختلف یادگیری با استفاده از ابزارها و روش های متناسب و متنوع درطول فرایند یاددهی یادگیری به دست می اید تا براساس ان باز خوردهای کیفی مورد نیاز برای کمک به یادگیری و یاددهی بهتر درفضای روانی و عاطفی مطلوب برای دانش اموز معلم و اولیا حاصل می اید.

مستندات قانونی ارزشیابی کیفی و توصیفی

سند برنامه راهبردی معاونت اموزش ابندایی –شاخص های تفاهم نامه وزارت متبوع

کاهش استرس دانش اموزان-ارزشیابی به صورت مستمر در طی سال – کیفیت به امر اموزش و پیشرفت در امر اموزش و پرورش-توجه به تاثیرات ارزشیابی در برنامه ریزی اموزشی و کلاس و مدرسه-تسلط تمامی کارکنان مدارس به امر تحلیل و شیوه های نوین تدریس.

پیش نیاز های اجرای برنامه ارزشیابی کیفی و توصیفی

  1. دریافت دستورالعمل وائین نامه های اجرایی
  2. شرکت مدیران-معاونین و اموزگاران دوره ابتدایی در دوره های اموزشی
  3. تجهیز اموزشگاه به کتب اموزشی –لوح های فشرده و کتب راهنما

منابع وسایل تجهیزات مورد نیاز ارزشیابی کیفی و توصیفی

کتب راهنمای ارزشیابی کیفی توصیفی-لوح های فشرده اموزشی

هر یک از قوانین فوق چه کاربردی در ارزشیابی کیفی و توصیفی دارد

  1. در حل مسائل خود به خلاقیت روی آوردند.
  2. راه حل های کشف شده را به موارد مشابه تعمیم دهند .
  3. در انجام فعالیتهای آموزشی احساس رضایتمندی کنند
  4. محیط زندگی خود را بهتر و کاملتر درک کنند .
  5. نیروی ادراکشان در ایجاد ارتباط بین اجزاء و عناصر مختلف مسائل روزمره تقویت گردد.

نظریه های مختلف در ارزشیابی کیفی و توصیفی

نظریه یادگیری اکتشافی

یادگیری اکتشافی نوعی از یادگیری است که در آن موضوع مورد فراگیری نباید به صورت نهایی آن به دانش آموزان ارائه گردد بلکه آنان بایستی از طریق تفکر ، اندیشه و کوشش به سوی آن هدایت شوند . بنی نظریه ی اکتشافی برونر می باشد . وی به مطالعه ی فرایند یادگیری در کلاس درس پرداخته و معتقد است که یک نظریه آموزشی نباید صرفأ به توصیف و تشریح بپردازد بلکه می باسیتی را به نحوه ی فراهم سازد که فرد بهتر و بیشتر بیاموزد .

برونر خاطر نشان می شازد که دانش آموزان را نباید مطلقأ در برابر دانسته ها و معلومها قرار داد. برعکس ، باید آنان را تا می توان با مسئله رو به رو ساخت تا خود ایشان بر اثر تلاش و کوشش به کشف روابط میان امور پرداخته و به حل آن اقدام کنند . به اعتقاد وی قرار دادن پاسخ مطالب و سؤالات به طور مستقیم توسط معلم در اختیار دانش آموزان موجب می گردد که آنان به کتاب و معلم وابسته شده و از خود کوششی نشان ندهند و در نتیجه انگیزه ای برای یادگیری نداشته و رضایت خاطری هم از آن به دست نیاوردند .

نظریه یادگیری اکتشافی در ارزشیابی کیفی و توصیفی

  • زمینه ها و موجباتی فراهم سازند که دانش آموزان به جای ایجاد عادت در یادگیری ، با مسئله مواجه گشته و به کشف روابط و حل آن نایل گردند.
  • محیط یادگیری را چنان غنی سازند تا دانش آموزان قادر گردند با استفاده از تفکر و اندیشه مسائل موجود را حل کنند .
  • از ارائه اطلاعات مستقیم درباره ی موضوع درسی به دانش آموزان اجتناب ورزند ، زیرا چنین عملی موجب می گردد که آنان ضمن وابستگی به معلمان ، قدرت بیشتر و بصیرت خود را به کار نگیرند .
  • داشتن مهارت لازم در اداره ی کلاس تا دانش آموزان با آرامش خاطر عقاید خود را ابراز کرده و از طریق تفکر و اندیشه راه حل مسائل را کشف و بینش لازم را به دست آوردند .
  • برطبق نظریه یادگیری اکتشافی ، نقش معلم در کلاس و تدریس همانا پیش بینی و فراهم آوردن محیط آموزشی غنی به منظور انجام فعالیتهای ذهنی و عملی دانش آموزان می باشد . به علاوه ، معلم در این قبیل کلاسها از ارائه مستقیم اصول و مفاهیم پرهیز کرده و دانش آموزان را تشویق می کند تا با تلاش ، کوشش ، اندیشه و تفکر ، شخصأ به آنها دسترسی یابند .

شناخت و تدوین هدف های آموزشی ارزشیابی کیفی و توصیفی

از خواننده انتظار می رود پس از مطالعه ی ارزشیابی کیفی و توصیفی

  1. هدف تربیتی را از دیدگاه بلوم تعریف نماید .
  2. ویژگیهای هدف از دیدگاه اسلام را بیان نماید .
  3. منابع تعیین هدفهای آموزشی را نام برده و درباره ی هر یک توضیح دهد .
  4. طبقات مختلف اهداف آموزش و پرورش را نام برده درباره هر یک مثالی بیاورید .
  5. هدف های رفتاری را تعریف نموده و محاسن تعیین اهداف آموزشی به صورت رفتاری را بیان نماید .
  6. حیطه های مختلف یادگیری از دیدگاه بلوم را نام برده توضیح مختصر درباره ی هر یک ارائه بنماید.
  7. سطوح مختلف حیطه شناختی را از ساده به پیچیده نام برده و برای هر یک مثالی ارائه دهد .
  8. فهمیدن و دانش را با هم مقایسه نموده برای هریک مثالی بیاورد .

سطوح مختلف زیر مجموعه ارزشیابی کیفی و توصیفی

  • دیدگاه اسکریون با بلوم از سطوح مختلف حیطه شناختی
  • حیطه عاطفی و سطوح مختلف آن
  • آشنایی با هر یک از سطوح مختلف حیطه عاطفی
  • مجموعه ای از رفتارها را در دانش آموزان که به مرحله سازماندهی ارزشها در حیطه عاطفی
  • سطوح مختلف حیطه روانی – حرکتی
  • جنبه های مختلف عاطفی و روانی حرکتی ارزشیابی کیفی و توصیفی