طرح جابربن حیان دانلود بهترین نمونه های برگزیده کشوری

طرح جابربن حیان یک رقابت سالم و هیجان انگیز برای ارائه ایده های خلاق بین دانش اموزان دوره ابتدایی است که طی ان پروژه های دانش اموزان درقالب نمایشگاه های علمی ارائه و داوری میشود.این نمایشگاه ها درسطوح آموزشگاهی منطقه ای استانی و کشوری برگذار خواهد شد.

مستندات قانونی طرح جابربن حیان

بند ۱۶ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش –استناد به راهکار ۱ هدف عملیاتی ۶-راهکار ۳ هدف عملیاتی ۱۷ سند تحول بنیادین و بند ۶ راهبرد شماره ۹ سند طرح جابربن حیان راهبردی معاونت آموزش ابتدایی

اهداف طرح جابربن حیان (کمی و کیفی)

  1. هدف کلی شکوفایی استعداد های دانش اموزان و تقئیت ان ها
  2. هدف کیفی رسیدن و تحقق اهداف علمی-آموزشی- اجتماعی-زیستی- و ..ایجاد زمینه تقویت مهارت های زندگی و تحقق اهداف نگرشی –شکوفایی استعداد های دانش اموزان و تقویت انها
  3. هدف کمی شرکت ۴۰درصد دانش اموزان دوره ابتدایی

پیش نیازهای اجرای طرح جابربن حیان

  1. ارسال به موقع شیوه نامه و تشکیل کارگاه های آموزشی مناسب
  2. ارسال شیوه نامه
  3. طرح جابربن حیان ریزی جهت برگذاری کارگاه آموزشی جهت مجریان طرح
  4. برگذاری نمایشگاه پروژه های دانش اموزان در آموزشگاه
  5. ارزیابی طرح های آموزشگاهی و ارسال طرح های برتر به مناطق
  6. برگذاری نمایشگاه پروژه های دانش اموزان در مناطق
  7. ارزیابی طرح های مناطق و ارسال طرح های برتر به استان
  8. برگذاری نمایشگاه پروژه های دانش اموزان در استان
  9. ارزیابی طرح های استانی و ارسال طرح های برتر به مرحله کشوری

اهمیت وضرورت اجرای طرح جابربن حیان

نقش آموزش و پرورش از زمان های گذشته به عنوان یکی از ارکان اصلی و عوامل تعیین کننده توسعه اقتصادی و اجتماعی میباشد اما امروزه در فرایند توسعه نقش مهمتری یافته به خصوص که آموزش ابتدایی به عنوان اولین پایه این بنا ی مهم اهمیت فوق العاده ای یافته است تعدادی از کلاس های مدارس ابتدایی مناطق روستایی از نوع کلاس های چندپایه بوده که این امر به نوبه ی خود نیازمند بهره گیری از کارکنان و اموزگاران توانمند و آموزش دیده جهت تدریس دراین کلاس ها را الزامی می نماید و طبیعتا مدیریت و تدریس دراین گونه مدارس کوچک و کلاس های چند پایه نیاز به طرح جابربن حیان ریزی ویژه ای دارد تا بتوان در ان ها عدالت آموزشی را اجرا نمود.

دیگر مستندات قانونی طرح جابربن حیان

سند تحول بنیادین –طرح جابربن حیان راهبردی آموزش و پرورش ابتدایی وزارت

دیگراهداف طرح جابربن حیان

  • برقراری عدالت آموزشی
  • ایجاد فرصت های برابر آموزشی برای همه کودکان در مدارس
  • بهبود شرایط فرهنگی و اجتماعی و تربیتی

الزامات اجرای طرح جابربن حیان

شرکت معاون اموزگاران-اموزگاران-ناظران و راهنمایان در کارگاه های آموزشی تخصصی کلاس های چندپایه – ارتباط با دبیرخانه کشوری به منظور بهره برداری از طرح جابربن حیان های ملی و ارتقا بخش به کلاس های چند پایه-اسقرار صحیح ایین نامه کلاس های چندپایه .

هدف های آموزشی طرح جابربن حیان

هدفهای آموزش را متخصصان تعلیم و تربیت به طریق دیگری طبقه بندی کرده اند که مشهورترین آنها به بلوم تعلق دارد . وی به کمک همکاران خود هدفهای آموزشی را در سه حیطه : ۱٫ شناختی ۲٫ عاطفی ۳٫ روانی – حرکتی تقسیم کرده است .

تأکید حوزه شناختی بر دانش و معلومات و مهارتها و توانایی های ذهنی است . در حوزه عاطفی ، علاقه ، انگیزش و نگرشها مطرح هستند و در حوزه روانی – حرکتی ، فعالیتها و مهارتهایی که هم جنبه جسمانی و هم جنبه روانی دارند عنوان می گردند .

طبقه بندی آموزشی در طرح جابربن حیان

طبقه بندی آموزشی در سه حیطه فوق به دلیل تأکید برجنبه های خاص هدفهای مختلف می باشد و نه صرفأ متمایز کردن آنها به صورت طبقات مطلقأ نا مربوط و مجزا از هم دیگر ، زیرا در فعالیت های آموزشی ، به هیچ روی نمی توان مرز مشخص میان سه حیطه مذکور تعیین کرد. اصولا حیطه های شناختی ، عاطفی و روانی حرکتی مانند یک شبکه یکپارچه هستند که در آن برخی از رفتارها جنبه شناختی دارند تا حرکتی و بعضی دیگر دارای جنبه هیجانی بیشتر بوده و گروه دیگری که اغلب با مهارتهای عملی بارزتری مشخص می شوند ، در قلمرو حیطه روانی – حرکتی قرار می گیرند.

آگاهی های موجود در طرح جابربن حیان

آگاهی از طبقه بندی آموزشی موجب می گردد که معلم ضمن آشنایی با سطوح مختلف یادگیری ، هدفهای آموزشی خود را متنوع ساخته و از تکرار و تأکید بر روی هدفهایی که به سطح معینی از یادگیری محدود شده و سایر سطوح را به دست فراموشی می سپارد ، احتراز جوید . مطالعات نشان می دهد که بسیاری از معلمان کم تجربه صرفأ به حفظ کردن مطالب درسی اهمیت داده و به سایر جنبه های با ارزش یادگیری که درک و فهم مطالب و به یادگیری آنها را برای دانش آموزان آسان می سازد ، توجهی نشان نمی دهد . از این رو ، دانش آموز صرفأ مطالب درسی را حفظ کرده و معلم هم به هنگام ارزشیابی فقط سؤالهای حفظی را مطرح می سازد .

سطوح یادگیری طرح جابربن حیان

حیطه ی شناختی

این حیطه شامل شش سطح یادگیری است که هر سطح پیش نیاز سطح بعدی بوده و از ساده ترین سطح شناخت به دشوارترین آن و از امور محسوس به امور غیر محسوس تنظیم شده است . این حیطه بیشتر با یادآوری یا بازشناسی دانش و رشد توانایی ها و مهارتهای ذهنی فرد سرو کار دارد . به بیان دیگر این حیطه با آنچه که دانش آموز باید بداند و بفهمد سرو کار پیدا می کند . هدفهای آموزشی این حیطه شامل فرایندهایی چون شناختن ، فهمیدن ، به کار گرفتن ، استدلال کردن قضاوت و تصمیم گیری می باشد .

سطوح یادگیری حیطه شناختی براساس طبقه بندی بلوم

  1. دانش
  2. فهمیدن
  3. به کار بستن
  4. تجزیه و تحلیل
  5. ترکیب
  6. ارزشیابی

دانش در طرح جابربن حیان

ساده ترین سطح شناخت دانش بوده و شامل آن دسته از آموخته ها می باشد که بیشتر با حافظه سر وکار دارد . از این رو ، این سطح از یادگیری به سبب اتکای زیاد بر حافظه دانش آموزان و مجبور کردن آنان به این که مطالب جزئی و کم اهمیت را به ذهن بسپارند ، شدیدأ مورد انتقاد قرار گرفته است . زیاده روی معلمان در استفاده از آن از یک طرف و به سرعت زدوده شدن مفاهیم از ذهن دانش آموزان از طرف دیگر ، زمینه و مبنای اصلی این انتقاد را تشکبل می دهد .

از یاد نباید برد که به خاطر سپردن اصول و مفاهیم را نمی توان بی ارزش و بی فایده دانست زیرا چنانچه در نمودار سطوح اصلی یادگیری در حیطه شناختی ملاحظه می شود ، دانش برای کلیه سطوح بالاتر یادگیری به عنوان یک پایه ضروری به حساب می آید . برای مثال ، اگر چنانچه دانش آموزی جدول ضرب را نداند ، قادر به حل تمرین های ضرب و تقسیم نخواهد بود .

یادگیری طرح جابربن حیان

یادگیری در این سطح عبارت است از توانایی دانش آموز در پی بردن به معنی و مفهوم یک مطلب و بیان آن با استفاده از کلمات و جملات خود می باشد . به عبارت دیگر ، دانش آموز برخلاف سطح قبلی که هر چه را یاد می گرفت به همان شکلی که یادگرفته بود، پس می داد ، این سطح آن را به صورتی که یاد گرفته ، به زبان خود بیان می کند قابل ذکر است که آنچه در مدارس یادگرفته می شود محتاج فهمیدن است نفس فهمیدن موجب می گردد که یادگیری برای دانش آموز معنی دار و لذت بخش شود به علاوه ، فهمیدن در فعالیت های آموزشی و به هنگام برقراری ارتباط بین معلم و دانش آموزان نقش به سزایی ایفا می کند . از این رو ، ارزش یادگیری در این سطح ، در مقایسه با سطح قبلی ، نه تنها زیادتر می باشد بلکه آموخته ها ضمن عمق بیشتر ، دیرتر هم فراموش می گردند .

به کاربستن طرح جابربن حیان

در این سطح یادگیری عمق بیشتری نسبت به فهمیدن پیدا کرده و دانش آموز توانایی به کار بستن قوانین ، اصول و روشها را در موقعیت جدید و بدون این که به او راه حلی داده شود ، به کار می گیرد . برای مثال ، دانش آموز به هنگام خرید لوازم التحریر می تواند حساب پولهایی را که برای خرید پرداخته است ، نگاهدارند . باید اشاره نمود که در فهمیدن تأکید بر درک معنی و هدف مفهوم است در حالی که در به کار بستن تأکید بر تعمیم ها و اصول مناسب و ربط دادن آنها آنها با مفاهیم و مسائل جدید می باشد .

تجزیه و تحلیل طرح جابربن حیان

در این سطح از یادگیری که در سطحی بالاتر از به کار بستن قرار دارد ، بر توانایی دانش آموزان به تقسیم و شکستن مطلبی به اجزاء کوچکتر و تشکیل دهنده ی آن و همچنین درک روابط بین اجزاء و نحوه سازمان یافتن آن تأکید دارد . یادگیری در این سطح مستلزم پشت سر گذاشتن مراحل دانش و فهمیدن و به کار بستن است .