طراحی آموزشی چگونگی تدوین و دانلود صدها نمونه آماده

طراحی آموزشی چگونگی تدوین و دانلود صدها نمونه آمادهتهیه شده توسط روایت پژوهی معلمان به صورت کامل و آماده

همچنان که برای ساختن یک بنا و یا دوختن یک لباس و یا ایراد کنفرانس ، داشتن طرح و نقشه ضروری است ، برای تدارک طراحی آموزشی نیز نقشه یا طراحی لازم است تا مراحل آن به طور مؤثرتری پیش بینی گردد . از این رو ، یکی از فعالیتهایی که هر معلم باید مورد توجه خاص قرار داده و در آن ورزیدگی کافی کسب نماید ، مسئله طراحی آموزشی برای فعالیتهای آموزشی می باشد .

دلایل لزوم طراحی آموزشی

  1. برای معلم فرصت بیشتری به منظور توجه کافی به هدفهای کلی تربیتی و هدفهای رشته تخصصی خود و همچنین برقرار کردن رابطه تنگاتنگ بین طراحی آموزشی خویش و هدفهای فوق فراهم می آورد .
  2. به معلم کمک می کند که از ابزارها و شیوه های مناسبی برای رسیدن به هدفها استفاده کند .
  3. به معلم فرصت دهد که با توجه به احتیاجات و رغبتهای دانش آموزان ، با ابتکار عمل بیشتری زمینه الهام بخشی و تحریک ذوق آنان را فراهم سازد .
  4. به دلیل پیش بینی مسائل مختلف و اتخاذ اقداماتی برای کسب حداکثر نتیجه ، طراحی آموزشی به کاهش جنبه های اشتباه و خطای معلم منجر شده و موجب صرفه جویی در وقت نیز می گردد.
  5. به سبب نظم بخشی به فعایتهای طراحی آموزشی و رعایت توالی مناسب ، به معلم اعتماد به نفس بیشتری می بخشد .
  6. سبب احترام بیشتر به دانش آموزان به معلم می شود زیرا به آنان نشان می دهد که معلم به ایشان و به کار خود علاقمند است .
  7. به معلم فرصت بیشتری می دهد که از لحاظ اندیشه ، طرز تفکر ، طراحی آموزشی ، نوع فعالیتهای آموزشی و به طور کلی از لحاظ حرفه ای روز به روز در حال پیشرفت باشد .
  8. و سرانجام ، در وجود خود معلم ایجاد شور و علاقه کرده و بدین وسیله یکنواختی را در طراحی آموزشی از بین می برد (پازارگادی،۱۳۵۶) .

طراحی آموزشی روزانه

طراحی آموزشی روزانه شامل یک سری فعالیت هایی است که معلم از قبل به منظور دستیابی به هدف یا اهداف آموزشی خاص برای یک جلسه درس ترتیب می دهد .

مراحل طراحی آموزشی روزانه

طراحی آموزشی مراحلی دارد که توجه و رعایت آنها در تهیه آن ضروری می باشد . این مراحل که هماهنگ ، متناسب و در ارتباط با یکدیگر می باشند به قرار زیرند :

  1. تعیین موضوع درس : گام اول در تهیه طراحی آموزشی ، تعیین موضوع درس می باشد که بایستی به وضوح در بالای صفحه طراحی آموزشی آورده شود .
  2. مشخص ساختن هدف کلی درس : گام بعدی در تهیه طراحی آموزشی ، مشخص کردن هدف کلی درس می باشد . که معمولا با توجه به موضوع و همچنین محتوای درس انجام می گردد.
  3. نوشتن رئوس مطالب و مفاهیم : نوشتن رئوس مطالب و مفاهیم ، گام مهمی در تهیه هدفهای جزئی درس به منظور دستیابی به هدفهای کلی به شمار می رود . معلم با استخراج مفاهیم اصلی و مطالب اساسی درس ، این مهم را به انجام می رساند .
  4. تهیه هدفهای جزئی : گام بعدی در طراحی آموزشی ، تهیه هدفهای جزئی درس به منظور نیل به هدفهای کلی می باشد . هدفهای جزئی در واقع تواناییها و مهارتهایی هستند که انتظار می رود دانش آموزان در جریان طراحی آموزشی به آنها دست یابند.
  5. بررسی رفتار ورودی : در این مرحله مطالب و مفاهیمی که دانش آموز باید آموخته باشد تا اقدامات بعدی بر آن استوار گردد مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرند . سپس با تهیه آزمونی مناسب ، نقطه شروع آموزش تعیین می شود .
  6. هدفهای رفتاری : باتوجه به معیارهای متناسب با سطوح مختلف یادگیری در حیطه های شناختی ، عاطفی و روانی – حرکتی ، هدفهای رفتاری تهیه و تدوین گردیده و از ساده به مشکل برای دستیابی به هدفهای کلی تنظیم می شود .
  7. تعیین مراحل طراحی آموزشی : در این مرحله ، مراحل مختلف طراحی آموزشی گام به گام با انتخاب محتوای درس ، به قرار زیر مدنظر قرار می گیرند :

گام اول – ایجاد انگیزه و آمادگی در دانش آموزان و بررسی تکالیف آنان

گام دوم – معرفی دقیق موضوع درس و بیان هدفهای آموزشی

گام سوم – ارائه مطلب

گام چهارم – خلاصه کردن درس و نتیجه گیری و کاربرد آن

گام پنجم – ارزشیابی ار طراحی آموزشی

گام ششم – تعیین تکلیف و ختم جلسه درس

  1. تعیین روشهای طراحی آموزشی . در این مرحله منظور دستیابی به هر یک از هدفهای رفتاری و آموزشی تعیین شده ، روش ها و فنون پیش بینی و به کار گرفته می شود .
  2. انتخاب مواد آموزشی مناسب . فعالیتهای مختلف آموزشی به منظور نیل به هدفهای مستلزم به کلرگیری مواد و وسائل آموزشی و رسانه های مختلف می باشد.تدارک مناسب آنها ، معلم را در امر طراحی آموزشی آماده تر می سازد.
  3. مشخص کردن فعالیتهای دانش آموزان . پیش بینی و تعیین فعالیتها و کوششهای دانش آموزان در موقعیت طراحی آموزشی ، یکی دیگر از کارهای بسیار مهم می باشد که در تهیه طراحی آموزشی ، باید مورد توجه معلم قرار گیرد .

به طور کلی ، تهیه طراحی آموزشی موجب می شود که معلم قادر گردد فعالیتهای آموزشی را به ترتیب و یکی پس از دیگری در مراحل و زمانهای مشخص شده به شیوه ای منطقی مورد استفاده قرار دهد (صفوی،۱۳۶۴).

  • مفهوم طراحی آموزشی را بیان کند .
  • اهم فعالیتهای لازم در طراحی آموزشی را بیان کند .
  • مراحل طراحی آموزشی را بیان نموده درباره هریک توضیح مختصر ارائه دهد.
  • اصطلاح پاره فعالیت را تعریف نموده مثال بیاورید .
  • هدفهای جزئی را به هدفهای رفتاری تبدیل نماید.
  • سه هدف رفتاری نوشته و اجزاء هر یک را مشخص نماید .
  • برای هریک از سه هدف فوق ، رفتار ورودی بنویسید.
  • منظور از ارزشیابی تشخیصی را بیان نموده و حسن انجام آنرا ذکر کند .
  • مهمترین منبع محتوای درس را نام برده و ویژگی های یک محتوای خوب را بیان کند .
  • انواع رسانه را در معنای وسیع و محدود بیان نموده و بیشترین رسانه مورد استفاده را مشخص نماید .
  • ویژگی های آموزشی ، فنی و اجرائی رسانه ها را بیان نماید.
  • عوامل مؤثر در انتخاب رسانه ها را نام ببرد.
  • درباره تأثیر ویژگی های دانش آموزان بر انتخاب رسانه توضیح دهد.
  • خصوصیات سطوح مختلف مخروط تجارب را توضیح دهد و برای هر سطح مثالی بیاورید .
  • تأثیر متغیر سن را در استفاده از سطوح مختلف مخروط تجارب توضیح دهید .
  • دلایل استفاده از طراحی آموزشی را بیان نماید .
  • مراحل طراحی آموزشی روزانه را مشخص نماید .
  • مراحل مختلف اجرای طراحی آموزشی را به ترتیب بیان نماید .
  • برای آموزش مطالب مختلف که وی واگذار می شود روش و وسائل مناسب تعیین نماید .
  • برای یک درس طراحی آموزشی جامعی تهیه نماید .