پیک آدینه مدارس ابتدایی کاملترین نمونه های موجود در فضای مجازی

پیک آدینه مدارس ابتدایی کاملترین نمونه های موجود در فضای مجازی تهیه شده در روایت پژوهی معلمان برای معلمان عزیز

اهمیت پیک آدینه

در رابطه با پیک آدینه ابتدایی نکته مهم و غیر قابل انکاری که در رابطه با پیک آدینه مطرح می گردد ، این است که پیک آدینه می تواند عامل پیوند عاطفی و درسی در میان دانش آموزان باشد. واقعیت امر این است که دانش آموزان برای حل تمارین پیک آدینه می توانند از همفکری و ایده های یکدیگر بهره ببرند این موضوع باعث تحکیم روابط بین دانش آموزان می گردد. در صورت پیوند دانش آموزان با یکدیگر و تقویت روابط آنها جامعه پذیری آنها تقویت شده و می توانند روابط اجتماعی بالایی را در جامعه تجربه کنند.

مراحل اجرای پیک آدینه ابتدایی

الف) مقدمه و اهداف در پیک آدینه

مقدمه و همچنین اهداف ، مطالبی هستند که توسط دست اندرکاران تعلیم و تربیت صرفأ برای آگاهی و افزایش اطلاعات مربی در مراحل اولیه هر واحد در پیک آدینه کار ارائه می گردند . هدفها موجب می گردند که مربی از چهار چوب واحد کار خارج نشده و کودکان نیز در داخل این فرایند به حرکت و فعالیت مورد نیاز سوق داده شده و برای رسیدن به هدفهای واحد کار راهنمایی گردند . اصولا مطالب مقدمه و هدف به هیچ وجه به وسیله مربی به صورت مستقیم در کلاس مطرح نمی شوند بلکه زمینه ای را فراهم می آورد تا در صورت مواجه شدن مربی با سؤالهای خاص کودکان ، بتواند در حد توانایی آنان ، پاسخ درست و مناسبی را ارائه دهد .

ب) بازدید و مشاهده در پیک آدینه

در این مرحله مربی موقعیتی فراهم می آورد که کودکان موضوع واحد کار را (مثلا اگر پرندگان باشد) از نزدیک ببینند . ممکن است مربی برای این منظور پرنده ای را به کلاس بیاورد یا اینکه ترتیب بازدید از یک پرنده فروشی را بدهد یا اینکه کودکان را به محیط زیست طبیعی پرندگان برده و زمینه مشاهده آنها را فراهم سازد . در بعضی از نقاط که امکان مشاهده منظم و مستقیم وجود ندارد نربی می تواند با استفاده از تصاویر یا مجسمه پرندگان این مرحله را به اجرا در آورد .

بازدید و مشاهده ، گذشته از آن که موجبات سرگرمی و شادی کودکان در پیک آدینه را فراهم می آورند ، باعث می شوند که نربی و کودکان در آموختن مطالب مربوط به واحد کار به طور عینی یاری گردند .

ج) بحث و گفتگو در پیک آدینه

بحث و گفتگو جزء لاینفک واحد کار ، مادام که آن ادامه دارد ، می باشد . به عبارت دیگر ، بیان و کلام مربی است که در طول اجرای واحد کار ، کودک را یاری می کند که سریعتر برای پرسشهای خود پاسخ مناسب را پیدا کند . معمئلا محتوای بحث و گفتگو ، کل مطالبی است که انتظار می رود کودکان در پایان واحد کار ،با توجه به هدفها ، به آنها دست بیابند و بتوانند با زبانی کودکانه به آنها پاسخ دهند .

د) نکات اجتماعی و اخلاقی در پیک آدینه

در این مرحله مربی سعی می کند در خلال بحثهای خود و فعالیتهای کودکان توجه آنان را به نکات خاصی معطوف دارد که رعایت آنها ، ارزشهای اجتماعی را در کودکان رشد می دهد . به علاوه آموزش مسائل اخلاقی و اعتقادی به زبانی بسیار ساده و آن هم در ضمن فعالیتهای روزانه و نه از راه امر و نهی ، موعظه کردن ، پند دادن یا سخنرانی های طولانی سبب می شود که این روش تأثیر بهتری بر اصلاح رفتار کودکان داشته باشد .

توجه به ذات باریتعالی ، حق شناسی ، التزام عملی کودکان به رفتارهای اسلامی و انسانی مانند راستگویی ، پذیرفتن مسئولیت ، همکاری و تعاون ، گذشت و اعتماد به نفس همه مطالبی هستند که مربی در این مرحله از طریق داستانهای اخلاقی و نقل قصه از خصوصیات و رفتار پیامبر(ص) و ائمه معصومین (ع) و شخصیتهای مذهبی ارائه می دهد . به اعتقاد صاحبنظران ، بیشتر مفاهیم اعتقادی و اخلاقی باید به طور غیر مستقیم در حین آموزش سرودها ، اشعار و قصه ها آموخته شوند . زیرا کودکان کلمات آهنگ دار موزون را به خوبی و سرعت فرا می گیرند .

ه ) نکات بهداشتی و ایمنی در پیک آدینه

در این مرحله مربی ، اگر چنانچه واحد کار مربوط به پرندگان باشد، با بیان کطالبی مبنی بر اینکه پرندگان خود را تمیز نگه می دارند ، رعایت نظلفت و بهداشت را برای کودکان گوشزد می نماید. همچنین با ذکر مثالی ، کودکان را از نزدیک شدن به لانه پرندگان که خطراتی را برای آنان به دنبال دارد ، با اهمیت ایمنی و رعایت آن آشنا می سازد .

و) زبان آموزی در پیک آدینه

در این مرحله ، مربی در اجرای واحد کار ، کلمات فراوانی را به کودکان آموخته و آنان را کمک می کند تا ضمن آگاهی از مفاهیم ، نحوه ی بکارگیری آنها را نیز بیاموزند . به علاوه ، در این مرحله مربی سعی می کند که هرچه بیشتر خزانه لغات کودکان افزایش یابد .

ز) مفاهیم علوم و ریاضی در پیک آدینه

در این مرحله مربی با تهیه تصاویری از مفاهیم مختلف علوم و ریاضی ، که در ارتباط با واحد کار می باشند ، سعی می کند که مفاهیم مختلف علوم و ریاضی را برای کودکان مطرح سازد .

پس از طی مراحل فعالیتهای اساسی ، نوبت به مرحلهی فعالیتهای جنبی می رسد .هدفهای فعالیتهای جنبی متناسب با فعالیتهای اصلی و در جهت آنها بوده و معمولا به منظور ترغیب به یادگیری بهتر و سهولت در این امر ، بکار گرفته می شوند که در زیر به شرح مختصر آنها اشاره می گردد :

الف ) بازیها در پیک آدینه

کودک در سالهای اولیه رشد خود با بازی زندگی می کند و به این علت کلیه رفتارها و روابطش با دیگران از این راه شکل می گیرد . از طریق بازی بخشی از مفاهیم آموزشی به طور غیر مستقیم به کودک آموخته می شود . البته بازی ها باید متناسب با فضای آموزشی و در ارتباط با واحد کار باشند .

ب) کاردستی و نقاشی در پیک آدینه

کاردستی از جمله فعالیتهایی است که به کودکان کمک می کند تا به طور فعال فعالیتهای آموزشی شرکت جسته و به مفهوم سازندگی و خلاقیت پی ببرند . کارهایی مانند :

  1. بریدن شکل پرندگان و چسباندن آن روی کاغذ؛
  2. درست کردن پرنده از کاغذ و سنگ ؛
  3. کشیدن شکل پرنده روی مقوا و دور آن را بریدن و سپس سوراخ نمودن گرداگرد آن با فاصله و نهایتأ با سوزن یا نخ مخصوص دوختن ؛
  4. بازی با خمیر برای ساختن شکل اشیاء و حیوانات ؛
  5. استفاده از گل رس و درست کردن چیزهایی با آن ؛
  6. چاپ پرندگان از طریق رسم شکل آنها روی مقوای ضخیم و چسباندن آن به روی صفحه بزرگتر و آغشته کردن آن با رنگ و سپس انجام چاپ به وسیله آن .

علاقه کودکان در پیک آدینه

همچنین می توان از علاقه شدید کودکان به نقاشی بهره جست . در واقع کودکان با نقاشی های خود ، برداشتشان را از محیط اطراف و نیز ذهنیات خود را از جهان خارج ، ظاهر می کنند و عینیت می بخشند . به اعتقاد صاحبنظران ، نقاشیهای کودکان وسیله هایی هستند که به آنان فرصت می دهند که تخیلات سازنده ی خود را ارائه دهند.

ج)شعر و سرود در پیک آدینه

کودکان کلمات آهنگ دار و موزون را به سهولت می آموزند . اشعاری که معمولا برای واحد کار انتخاب می شوند بایستی حتما تناسبی با آن داشته و به ابعاد آموزشی اشعار و سرود توجه گردد و از طریق آنها به طور غیر مستقیم مفاهیمی را به کودکان یادآوری کرد .

د) کتاب ، قصه و داستان در پیک آدینه

هر مذبی با توجه به واحد کار ، شایسته است که فهرستی از قصه های مفید را تهیه کرده و آنها را در موقعیتهای مناسب به کار گیرد و بر نکات آموزنده ی آنها تأکید نماید . ضروری است که بیان داستانها صمیمی بوده و با زبانی کودکانه همراه باشند .

به اعتقاد صاحبنظران ، قصه ها در دو واحد کار ضمن آن که خلاقیت کودکان را پروش می دهند ، سبب گسترش خزانه لغات آنان شده و مجموعه ای از نکات علمی ، اخلاقی و اجتماعی را به صورتی غیر مستقیم و جذاب ، به ایشان ارائه می نمایند

مربیان در پیک آدینه

مربی می تواند با توجه به نوع واحد کار ، علاوه بر قصه و داستان کتابهایی را برای کودکان انتخاب نموده و مطالب آن را بخواند .

مربیانی در اجرای واحد کار موفق خواهند شد که بتوانند مرحله به مرحله با صبر و بردباری تمام مسائل و مفاهیم واحد کار را در مدت معقول و بدون عجله به اجرا در آورند . کم حوصلگی ، بی تجربگی و ارائه مسائل به طور مستقیم نه تنها کودکان را خسته می سازد بلکه موجب می گردد که هدف آموزش نیز به دست فراموشی سپرده شود .