معماری نوین تدریس کاملترین و بهترین نمونه های موجود در بانک فایل

همچنان که برای ساختن یک بنا و یا دوختن یک لباس و یا ایراد کنفرانس ، داشتن طرح و نقشه ضروری است ، برای تدارک معماری نوین تدریس نیز نقشه یا طراحی لازم است تا مراحل آن به طور مؤثرتری پیش بینی گردد .

دلایل لزوم معماری نوین تدریس

  1. برای معلم فرصت بیشتری به منظور توجه کافی به هدفهای کلی تربیتی و هدفهای رشته تخصصی خود و همچنین برقرار کردن رابطه تنگاتنگ بین معماری نوین تدریس خویش و هدفهای فوق فراهم می آورد .
  2. به معلم کمک می کند که از ابزارها و شیوه های مناسبی برای رسیدن به هدفها استفاده کند .
  3. به معلم فرصت دهد که با توجه به احتیاجات و رغبتهای دانش آموزان ، با ابتکار عمل بیشتری زمینه الهام بخشی و تحریک ذوق آنان را فراهم سازد .
  4. به دلیل پیش بینی مسائل مختلف و اتخاذ اقداماتی برای کسب حداکثر نتیجه ، معماری نوین تدریس به کاهش جنبه های اشتباه و خطای معلم منجر شده و موجب صرفه جویی در وقت نیز می گردد.
  5. به سبب نظم بخشی به فعایتهای معماری نوین تدریس و رعایت توالی مناسب ، به معلم اعتماد به نفس بیشتری می بخشد .
  6. سبب احترام بیشتر به دانش آموزان به معلم می شود زیرا به آنان نشان می دهد که معلم به ایشان و به کار خود علاقمند است .
  7. به معلم فرصت بیشتری می دهد که از لحاظ اندیشه ، طرز تفکر ، معماری نوین تدریس ، نوع فعالیتهای آموزشی و به طور کلی از لحاظ حرفه ای روز به روز در حال پیشرفت باشد .
  8. و سرانجام ، در وجود خود معلم ایجاد شور و علاقه کرده و بدین وسیله یکنواختی را در معماری نوین تدریس از بین می برد (پازارگادی،۱۳۵۶) .

معماری نوین تدریس روزانه

معماری نوین تدریس روزانه شامل یک سری فعالیت هایی است که معلم از قبل به منظور دستیابی به هدف یا اهداف آموزشی خاص برای یک جلسه درس ترتیب می دهد .

مراحل معماری نوین تدریس روزانه

معماری نوین تدریس مراحلی دارد که توجه و رعایت آنها در تهیه آن ضروری می باشد . این مراحل که هماهنگ ، متناسب و در ارتباط با یکدیگر می باشند به قرار زیرند :

  1. تعیین موضوع درس : گام اول در تهیه معماری نوین تدریس ، تعیین موضوع درس می باشد که بایستی به وضوح در بالای صفحه معماری نوین تدریس آورده شود .
  2. مشخص ساختن هدف کلی درس : گام بعدی در تهیه معماری نوین تدریس ، مشخص کردن هدف کلی درس می باشد . که معمولا با توجه به موضوع و همچنین محتوای درس انجام می گردد.
  3. نوشتن رئوس مطالب و مفاهیم : نوشتن رئوس مطالب و مفاهیم ، گام مهمی در تهیه هدفهای جزئی درس به منظور دستیابی به هدفهای کلی به شمار می رود . معلم با استخراج مفاهیم اصلی و مطالب اساسی درس ، این مهم را به انجام می رساند .
  4. تهیه هدفهای جزئی : گام بعدی در معماری نوین تدریس ، تهیه هدفهای جزئی درس به منظور نیل به هدفهای کلی می باشد . هدفهای جزئی در واقع تواناییها و مهارتهایی هستند که انتظار می رود دانش آموزان در جریان معماری نوین تدریس به آنها دست یابند.
  5. بررسی رفتار ورودی : در این مرحله مطالب و مفاهیمی که دانش آموز باید آموخته باشد تا اقدامات بعدی بر آن استوار گردد مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرند . سپس با تهیه آزمونی مناسب ، نقطه شروع آموزش تعیین می شود .
  6. هدفهای رفتاری : باتوجه به معیارهای متناسب با سطوح مختلف یادگیری در حیطه های شناختی ، عاطفی و روانی – حرکتی ، هدفهای رفتاری تهیه و تدوین گردیده و از ساده به مشکل برای دستیابی به هدفهای کلی تنظیم می شود .
  7. تعیین مراحل معماری نوین تدریس : در این مرحله ، مراحل مختلف معماری نوین تدریس گام به گام با انتخاب محتوای درس ، به قرار زیر مدنظر قرار می گیرند :

گام اول – ایجاد انگیزه و آمادگی در دانش آموزان و بررسی تکالیف آنان

گام دوم – معرفی دقیق موضوع درس و بیان هدفهای آموزشی

گام سوم – ارائه مطلب

گام چهارم – خلاصه کردن درس و نتیجه گیری و کاربرد آن

گام پنجم – ارزشیابی ار معماری نوین تدریس

گام ششم – تعیین تکلیف و ختم جلسه درس

  1. تعیین روشهای معماری نوین تدریس . در این مرحله منظور دستیابی به هر یک از هدفهای رفتاری و آموزشی تعیین شده ، روش ها و فنون پیش بینی و به کار گرفته می شود .
  2. انتخاب مواد آموزشی مناسب . فعالیتهای مختلف آموزشی به منظور نیل به هدفهای مستلزم به کلرگیری مواد و وسائل آموزشی و رسانه های مختلف می باشد.تدارک مناسب آنها ، معلم را در امر معماری نوین تدریس آماده تر می سازد.
  3. مشخص کردن فعالیتهای دانش آموزان . پیش بینی و تعیین فعالیتها و کوششهای دانش آموزان در موقعیت معماری نوین تدریس ، یکی دیگر از کارهای بسیار مهم می باشد که در تهیه معماری نوین تدریس ، باید مورد توجه معلم قرار گیرد .

به طور کلی ، تهیه معماری نوین تدریس موجب می شود که معلم قادر گردد فعالیتهای آموزشی را به ترتیب و یکی پس از دیگری در مراحل و زمانهای مشخص شده به شیوه ای منطقی مورد استفاده قرار دهد (صفوی،۱۳۶۴).

  • مفهوم معماری نوین تدریس را بیان کند .
  • اهم فعالیتهای لازم در معماری نوین تدریس را بیان کند .
  • مراحل معماری نوین تدریس را بیان نموده درباره هریک توضیح مختصر ارائه دهد.
  • اصطلاح پاره فعالیت را تعریف نموده مثال بیاورید .
  • هدفهای جزئی را به هدفهای رفتاری تبدیل نماید.
  • سه هدف رفتاری نوشته و اجزاء هر یک را مشخص نماید .
  • برای هریک از سه هدف فوق ، رفتار ورودی بنویسید.
  • منظور از ارزشیابی تشخیصی را بیان نموده و حسن انجام آنرا ذکر کند .
  • مهمترین منبع محتوای درس را نام برده و ویژگی های یک محتوای خوب را بیان کند .
  • انواع رسانه را در معنای وسیع و محدود بیان نموده و بیشترین رسانه مورد استفاده را مشخص نماید .
  • ویژگی های آموزشی ، فنی و اجرائی رسانه ها را بیان نماید.
  • عوامل مؤثر در انتخاب رسانه ها را نام ببرد.
  • درباره تأثیر ویژگی های دانش آموزان بر انتخاب رسانه توضیح دهد.
  • خصوصیات سطوح مختلف مخروط تجارب را توضیح دهد و برای هر سطح مثالی بیاورید .
  • تأثیر متغیر سن را در استفاده از سطوح مختلف مخروط تجارب توضیح دهید .
  • دلایل استفاده از معماری نوین تدریس را بیان نماید .
  • مراحل معماری نوین تدریس روزانه را مشخص نماید .
  • مراحل مختلف اجرای معماری نوین تدریس را به ترتیب بیان نماید .
  • برای آموزش مطالب مختلف که وی واگذار می شود روش و وسائل مناسب تعیین نماید .
  • برای یک درس معماری نوین تدریس جامعی تهیه نماید .