ابتکارات فردی و حرفه ای بهترین و جذابترین نمونه ها در فضای مجازی

ابتکارات فردی و حرفه ای بالاترین ، کاملترین و عالی ترین سطح یادگیری در حیطه شناختی به شمار می رود و شامل قضاوت در باره ی ارزشها ، روشها ، اطلاعات ، ساخت ها ، و حتی شیوه های مواجهه با مسائل و مشکلات مختلف می باشد .

یادگیری در این سطح زمانی صورت می پذیرد که دانش آموز کلیه سطوح قبلی را در ابتکارات فردی و حرفه ای طی کرده و پشت سر گذاشته باشد .

مراحل اجرای ابتکارات فردی و حرفه ای

دانش آموز باید در ابتکارات فردی و حرفه ای بتواند دو قطعه آثار ادبی را از لحاظ سبک نگارش و صناعات ادبی باهم دیگر مقایسه کرده و یکی را با ذکر دلایل موجه و قابل قبول بر دیگری ترجیح دهد ؛

.یک واقعه تاریخی را از جنبه فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی ابتکارات فردی و حرفه ای کند ،

درباره ی تابلوهای نقاشی موجود در یک گالری با توجه به ضوابط و ملاکهای معین اظهار نظر کند ؛

به عنوان یک دارو ، مسابقه فوتبال یا والیبالی را در آموزشگاه قضاوت کنند .

یادگیری در سطح دانش آموز باید در ابتکارات فردی و حرفه ای

گرچه یادگیری در سطح ابتکارات فردی و حرفه ای به ظاهر آخرین سطح یادگیری در حیطه شناختی به شمار می رود اما ضرورتأ تا آخرین مرحله شناخت محسوب نمی گردد ، زیرا ممکن است ابتکارات فردی و حرفه ای و قضاوت ، در بعضی موارد مقدمه ای برای کسب دانش تازه در ارتباط با فهمیدن یا به کار بستن یا تجزیه و تحلیل یا ترکیب جدیدی باشد .

افعال موجود در ابتکارات فردی و حرفه ای

افعال زیر ، برای هدف های رفتاری این سطوح از ابتکارات فردی و حرفه ای به کار گرفته می شوند :

ابتکارات فردی و حرفه ای می کند         تفسیر می کند

انتخاب می کند           انتقاد می کند

مقایسه می کند       ارتباط می هد

سخنانی پیرامون ابتکارات فردی و حرفه ای

صفوی (۱۳۶۴۹ به نقل از اسکریون می نویسد که وی به منظور سهولت عمل سطوح یادگیری حیطه شناسی را دو سطح عمده تقسیم کرده است : ۱٫ سطح دانش و ۲٫ سطح درک به اعتقاد وی تمام یادگیری هایی که با حافظه سرو کار دارند در سطح دانش و سایر سطوح بالاتر یادگیری مانند فهمیدن ، کاربرد ، تجزیه و تحلیل و ترکیب در سطح درک قرار دارند.

تقسیم بندی ابتکارات فردی و حرفه ای

تقسیم بندی فوق برای آموزش های مقاطع پایین تحصیلی ، به خصوص ابتدایی ، مناسبتر و عملی تر می باشد . فایده چنین تقسیم بندی هایی آن است که آموزش های آموزشگاهی با کیفیت و عمق بیشتری انجام پذیرفته و معلم و دانش آموز، صرفأ بر حفظ مطالب اکتفا نکرده بلکه تأکید آنان بر درک عمیق یادگیری ها استوار می گردد.

حیطه عاطفی ابتکارات فردی و حرفه ای

این حیطه دارای پنج سطح می باشد هدفهای آموزشی این حیطه حول و حوش علایق ، ارزشها ، نگرشها و عواطف فرد دور می زند .به نوشته صاحبنظران ف یادگیری ها و تجربیات فرد به اشکال گوناگون بر احساسات ، علایق ، و عواطف وی تأثیر می گذارند . این تأثیرات گاهی سطحی و زمانی بسیار عمیق می باشد . به علاوه ، در این حیطه بر خلاف حیطه شناختی که در آن کیفیت و عمق درک و فهم مطلب مورد نظر است ، از میزان علاقه ، عاطفه و احساسی که در اثر یادگیری در فرد رخ می دهد صحبت می شود .

وسعت و دامنه ابتکارات فردی و حرفه ای

وسعت زیادی که رفتار در حیطه عاطفی داراست موجب می گردد که ابتکارات فردی و حرفه ای میزان دستیابی به هدفهای رفتاری مشکل گشته و در بسیاری از موارد ، اندازه گیری هر تغییری در فرد مستلزم صرف زمان زیاد و مشاهده مداوم باشد . شعبانی (۱۳۴۷) به نقل از کرت هول سطوح یادگیری در حیطه عاطفی را از آسان به مشکل به پنج سطح طبقه بندی کرده است . در زیر به اختصار هر یک از سطوح یادگیری حیطه ی عاطفی شرح داده می شود :

مراحل مختلف ابتکارات فردی و حرفه ای

۱٫دریافت کردن

در این سطح از یادگیری ، دانش آموز نسبت به وجود یک پدیده یا محرک مشخص در اطراف خود حساس می گردد و به دریافت آن به طور فعال تمایل نشان می دهد . گرچه دریافت کردن پایین ترین سطح یادگیری در حیطه عاطفی می باشد اما در تدریس از اهمیت زیادی برخوردار می باشد . زیرا دانش آموز در کلاس درس باید به نحوی نسبت به موضوعی که معلم قصد آموزش آن را دارد ، تمایل نشان دهد و یا با علاقه و میل به سوی فعالیت های آموزشی کشانده شود . نشانه ی دریافت کردن در دانش آموز عبارت اند از : توجه نشان دادن به درس ، ابراز علاقمندی به فعالیت های آموزشی ، پرسش از معلم و انجام تکالیف تعیین شده در خانه و کلاس می باشد .

پاسخ دادن ابتکارات فردی و حرفه ای

در این سطح از یادگیری ، دانش آموز گاهی فراتر از سطح قبلی برداشته و نسبت به محرک های مورد توجه و پدیده های دریافت شده ، به طور فعال عکس العمل نشان می دهد .برای مثال ، دانش آموز در بحث کلاسی شرکت می جویند ، از مقررات مدرسه پیروی می کند ، تکالیف خود را انجام می دهد ، کار آزمایشگاهی و کار گاهی خود را به پایان می رساند ، برای انجام فعالیتهای به خصوصی در کلاس داوطلب می گردد و از کمک کردن به سایر دانش آموزان کلاس لذت می برد . پاره ای از افعال که در این سطح از یادگیری مورد استفاده قرار می گیرند عبارت انداز :

استقبال می کند                   جواب می دهد                     می گوید

اجرا می کند                     کمک می کند                       طبقه بندی می کند

بحث می کند               گزارش می دهد                           مطالعه می کند

تطبیق می دهد               می پذیرد                              تمرین می کند

ارزش گذاری ابتکارات فردی و حرفه ای

در این سطح از یادگیری ، دانش آموز برای یادگیری و پیشرفت ارزش و اهمیت قایل شده و به آنها بها می دهد . ارزش گذاری نشان دهنده ی عقیده و گرایش دانش آموز بوده و در این سطح از اثبات بیشتری برخوردار می باشد . به علاوه ، یادگیری در این سطح ، از پذیرش ساده یک ارزش ، مانند علاقمندی به پیشرفت ، تا سطح پیچیده آن ، مانند احساس تعهد در نوسان می باشد . چنین تعهدی به تدریج در دانش آموز درونی شده و رفتار او را هدایت می کند .

سازماندهی ارزشها ابتکارات فردی و حرفه ای

در این سطح از یادگیری دانش آموز به تلفیق و ادغام ارزشهای مخالف اقدام کرده و ضمن بر طرف ساختن تعارضهای بین آنها یک نظام ارزشی پایدار و منسجم را برای خود پایه گذاری می نماید . به عبارت دیگر ، در این سطح از یادگیری ، دانش آموز ارزشهای متفاوت را به نحوی با همدیگر مقایسه و ترکیب کرده و بدین وسیله ارزشهایی را سازماندهی مجدد می نماید که بیشتر مورد قبول او می باشد و بر دیگر ارزشها ، برتری پیدا می کنند . به نوشته ی صفوی (۱۳۶۴) رفتارهای زیر را که از لحاظ تعلیم و تربیت مفید می باشند می توان در دانش آموزی که به این سطح از یادگیری رسیده است مشاهده نمود :

مراحل و ملزومات ابتکارات فردی و حرفه ای

  1. رعایت موازین اخلاقی و اجتماعی
  2. تلاش برای آموختن تمام درسها
  3. شرکت در فعالیتهای مختلف آموزشی و مدرسه ای
  4. احترام قائل شدن برای کودکان
  5. کوشش برای پیشرفت همکلاسی های خود
  6. رعایت نظم و انضباط
  7. سنجیده عمل کردن در برخورد با مسائل روزانه

ارزشیابی در ابتکارات فردی و حرفه ای

در این سطح از یادگیری دانش آموز واجد نظامی از ارزشها می گردد که اعمال و رفتار او را برای مدتی طولانی تحت تأثیر قرار داده و نهایتأ نوعی شخصیت پایدار در وی به وجود می آورد . به بیان دیگر ،در این سطح از یادگیری ، ارزشها در رفتار فرد انعکاسی پایدار یافته و در شخصیت او متبلور شده و جزئی از فلسفه ی زندگی او به شمار می رود .

حیطه ی روانی حرکتی ابتکارات فردی و حرفه ای

این حیطه به نوشته ی شعبانی (۱۳۷۴) به نقل از دیو دارای پنج سطح می باشد .

در این حیطه رفتار بیشتر جنبه حرکتی و عملی داشته و نشان دهنده مهارت دانش آموز در انجام فعالیتهای بدنی و فیزیکی است . هدف از این حیطه انجام دادن هر عمل به نحوی صحیح می باشد و مهارت در آن مستلزم هماهنگی اعصاب و ماهیچه هاست . در این حیطه مانند حیطه های شناختی و عاطفی هنگامی دانش آموز به سطوح بالاتر یادگیری می رسد که سطوح پایین تر را پشت سر گذاشته باشد .

سطوح یادگیری ابتکارات فردی و حرفه ای

مشاهده و تقلید پایینترین سطح در حیطه روانی – حرکتی بوده و هدف آن پرداختن به پاره ای فعالیتهای عملی ساده طبق دستور العمل و با کمک معلم می باشد . برای مثال ، دانش آموزی که علاقمند به بازی فوتبال است ، هم مقررات آن بازی را مطالعه می کند و هم به مشاهده بازیگران فوتبال می پردازد تا بتواند حالات خاصی از رفتار را آن چنان که در دستورالعمل آمده و مربی انتظار دارد و بازیگران نشان داده اند ، تقلید کند .

باید توجه داشت که انجام هر عملی مستلزم نوعی آمادگی در زمینه های جسمی ، ذهنی ، عاطفی می باشد که ضروری است دانش آموز در این سطح از بادگیری ، چنین آمادگی هایی را کسب کرده باشد .

نمونه رفتارها ابتکارات فردی و حرفه ای

دانش آموز کلمات و عبارت معلم را درست تلفظ مب کند .

دانش آموز بند کفش خود را با کمک پدر می بندد .

دانش آموز به کمک معلم گره زدن یک طناب را تقلید می کند .

اجرای عمل بدون کمک ابتکارات فردی و حرفه ای

در این سطح از یادگیری ، دانش آموز به تدریج از شیوه تقلید ساده دور شده و اعمال خود را آگاهانه انجام داده و وابستگی وی به معلم و راهنمایی های او کم کم تقلیل یافته تا آنجا که ناچیز شده و سرانجام مستقل می گردد.

سه سطح جزئی تر ابتکارات فردی و حرفه ای

اجرای آگاهانه تر دستورالعمل ها

انتخاب بهترین روشها

اجرای مکرر فعالیت بدون گرفتن کمک

دقت در عمل ابتکارات فردی و حرفه ای

در این سطح از یادگیری ، فعالیتها و کارهای دانش آموز با نوعی دقت ، سرعت و ظرافت توأم می گردد به طوری که وی قادر می شود فعالیت های خود را برحسب نیازهایش کنترل سازد ، مثلا حرکات خود را کندتر یا سریعتر نماید .

دانلود نمونه فایل های ابتکارات فردی و حرفه ای

در همین راستا روایت پژوهی معلمان اقدام به تهیه صدها نمونه ابتکارات فردی و حرفه ای و تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی منطبق با آیین نامه ها (ارزشیابی های آعازین ، تکوینی و پایانی) نموده است. شما می توانید از این سایت نمونه های مختلف را دانلود نمایید

برای دانلود روی فایل مورد نظرتان کلیک کنید